کد خبر : 3615
تاریخ انتشار : جمعه 22 مرداد 1395 - 16:06

بررسی حسادت و قطع عاطفه در رابطه پیوند و دوستی

بررسی حسادت و قطع عاطفه در رابطه پیوند و دوستی

استاد بزرگوار محمد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی که عصر پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۴ در هئیت قرآن حسینیه اثنی عشری شهری ری برگزار شد استاد در ادامه شرح آفات دوستی به شرح دو آفت قطع خیر و عاطفه نسبت به دوست و همچنین حسادت و تنگ نظری پرداخت که در ادامه یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

http://8pic.ir/images/ma7or5l9eahfoohuy1ao.jpgاستاد بزرگوار محمد شجاعی در جلسه این هفته خانواده آسمانی که عصر پنجشنبه ۲۱ مرداد ماه ۱۳۹۴ در هئیت قرآن حسینیه اثنی عشری شهری ری برگزار شد استاد در ادامه شرح آفات دوستی به شرح دو آفت قطع خیر و عاطفه نسبت به دوست و همچنین حسادت و تنگ نظری پرداخت که در ادامه یاداشت هایم از این جلسه را تقدیم شما معارف جویان عزیز می نمایم.

سه خواسته و انتظار از دوست در عقد اخوت

ما در عقد اخوت معمولا در روزهای عید غدیر اتفاق می افتد سه توقع را دارم که شامل شفاعت، دعا وزیارت در حق یکدیگر می باشد.

منظور از زیارت در رابطه دوستی

وقتی دو نفر به هم نزدیک شده و سنخیت پیدا می کنند یکی از لوازم دوستی آنها زیارت و ملاقات است، در اینجا زیارت را شخص بر خودش در عقد اخوت واجب می داند که حتما از احوال هم جویا شوند و به هم سر بزنند و ملاقات با هم داشته باشند که در عقد اخوت جاری است.

اما در حالت عادی اگر انسان جویای حال دوستش نشود انگیزه ای برای قطع ارتباط ایجاد شده و این ارتباط آنقدر ضعیف شده تا کاملا قطع می شود.

جویا شدن احوال دوستان و نزدیکان در پیوند دوستی

انسان در حد توان خودش با نزدیکان خودش باید ارتباط را حفظ کند و از احوال آنها جویا بشود و این نیاز به برنامه داشتن ، فکر داشتن  ،تمرکز داشتن است که بالاخره باید بین اعضای خانواده آسمانی پیوند و دوستی جریان داشته باشد و قطع نشود.چنانچه هر کس جویای حال دوستش نشود دوستش را از دست می دهد.

حفظ ارتباط و پیوند در دوستی

یکی از وظایف لازم در دوستی حفظ ارتباط و پیوند است که از احوال هم جویا شدن می باشد، اگر از چشم هم دور می شوید تا جایی که می توانند به گونه های دیگر ارتباط را حفظ کنند که مهمترینش زیارت و ملاقات یکدیگر است که به بهانه های گوناگون به ملاقات هم بروید که اسلام به این مسئله خیلی اهمیت می دهد.

تاکید بر دور هم جمع شدن و جویای احوال هم بودن

یکی از بزرگان می فرمود هم اینکه قرار بگذارید یک جا جمع شوید و یک چایی بخورید و فقط دور هم جمع شده و ارتباطی داشته باشید خودش لازم و یک عبادت است، فکر نکنید که چه کاری است که دور هم جمع شویم و یک میوه و عصرانه ای بخوریم، این ملاقاتهای مومنین با یکدیگر برای خودشان هم سلامتی جسمی و روحی و هم معنویت و هم برای اجتماع اسلامی خیلی مفید و لازم است.

پرهیز از گوشه گیری

نباید این رابطه ها و پیوندها را از دست داد و گوشه گیر و کم ارتباط شد که چیز خوبی نیست و اسلام آن را نمی پذیرد.

انجام دیدارها در فضای پاک و دور از معصیت

شرط اصلی این دیدارها این است که این پیوندها در فضای پاک انجام شود،این مهمانی ها و دیدارها در فضای پاک باشد وآن فضا آلوده به گناه و معصیت نباشد، متاسفانه بعضی ها این اصرار را دارند که وقتی دورهم جمع می شوند یک معصیتی هم داشته باشند.

اثر مثبت دیدارها و ارتباطات

خود این ارتباطات و دور هم بودن ها زمینه های خوبی برای رفع ضعف های و بهتر شدن اخلاق انسان ایجاد می کند تا در جمع انسان با اخلاق خودش بیشتر آشنا شده و نسبت به ایرادات اخلاقی خود اقدام کند.

تا انسان در این جمع ها قرار نگیرد متوجه ضعف های خود نمی شود و این تنهایی و بریدن از همه و تک پریدن آسیب های روحی و حتی جسمی بدی به انسان وارد می کند. بنابراین در اسلام تاکید شده به بهانه های مختلف افراد دور هم جمع شده و ارتباط داشته باشند.

پرهیز از سختگیری های بی جا در ایجاد رابطه ها

عواملی که خیلی بد است و این جلسات را خراب می کند سختگیری است مثلا می گوید امروز که من می آیم باید آش درست کنید.

پرهیز از طولانی و خسته کننده کردن مجالس دعا

حتی در دعا هم ساده بگیرید ، یک کار معنوی هم خواستید بگیرید خیلی سخت و پیچیده نگیرید. مثلا یک دعا زیارت عاشورا در حد یک ربع تمام شود نه این قدر طولش بدهد که افراد خسته بشوند،همچنین در جهت غذا، ارتباطات ، خوراکی ها و محتویات معنوی حال افراد مراعات شده و طولانی نباشد.

برپایی مجالس مومنین حتی با تعداد کم

تا می توانید این مجالس و دور هم بودن مومنین را برپا کنید مهم انعقاد مجلس است نه تعداد که چند نفر می آیند به بهانه های مختلف این مجالس را برپا دارید،قطعا میزبان ها همیشه به خدا نزدیکتر هستند.

تقویم را نگاه کنید و مناسبات مختلف و به بهانه های مختلف یک مجلس دعا زیارت دور هم جمع شوید.

فایده این مجالس و اجتماعات

یکی از فواید این مجالس این است که افراد از احوال هم به بهانه های مختلف با خبر می شوند و فرصت های خوبی پیدا می شود که انسان بتواند مشکلات خود را با عزیزانش در میان بگذارد و از یکدیگر کمک بگیرد. بنابراین یکی از دلایل مهم اسلام به جماعت همین است که باعث می شود جامعه اسلامی دور از آسیب پذیری باشد.

علت حس سبکی و آرامش بعد از حضور در اجتماعات مسلمین

بعد از شرکت در نماز جمعه حتما یک سبکی روحی را بعد از نماز احساس می کنید چون گناهان شما به علت شرکت در این جمع آمرزیده می شود، با حضور در این جمع مسلمین از اوضاع  جهان اسلام ، شهر و کشور با خبر می شوند و به داد هم می رسند و یک جامعه متحد را تشکیل می دهند.

حسادت دیگر آفت دوستی

یکی دیگر از آفات دوستی حسادت است که برخی خیرشان به کسی نمی رسد، بیشتر دریافت کننده هستند تا پرداخت کننده، بیشتر جذب می کنند تا اینکه خروجی داشته باشند.

حتما دوستتان نباید فقط با شما دوست باشد

هر کسی با ما دوست است و نزدیک این طور نیست که باید حتما با ما باشد و ما توقع کنیم او با کسی دیگر نباشد این خوب نیست، اما آن چه خیلی مهم است گرایش به غیر و بریدن از شما را دارد آین ممکن است مورد آسیب قرار بگیرد.

یک خیرهایی است که واجب برخی مستحب وبرخی مباح است مثلا میزان عاطفه ای که اعضای خانواده باید به هم بدهند واجب است اما این خیلی بد است که این عاطفه را فرد ندهد و خانواده از جای دیگر بگیرد.

علت فرار دختر و پسرها از خانواده

این همه دخترها و پسرها که از خانواده فرار کردند به خاطر همین است که آن خیر عاطفی را از خانواده دریافت نمی کنند و آن عاطفه را از دیگران می گیرند،لذا خیرتان را نباید از کسی منع کنید چون باعث می شود نزدیکتان را به دامن کسی دیگر بیندازد.

والدین نیاز عاطفی فرزندشان را قطع نکنند

پدر و مادر وظیفه دارند خیر عاطفی را نسبت به فرزندشان داشته باشند حتی به انداز کافی از نیازهای عاطفی لمسی نیز باید استفاده کنند نگویند بچه ها بزرگ شده و خجالت می کشیم.بعضی وقتها بچه ها منتظر هستند یک کلمه عاطفی را از پدر و مادرشان بشنوند اما والدین دریغ می کنند.

قطره ای محبت نکنید

بعضی خیلی قطره ای محبت می کنند در صورتی که باید بر اساس نیاز انجام شود،پس خیرعاطفی و محبتی را که می توانیم به اعضای خانواده داشته باشیم آن را منع نکنیم.

خرید خاص برای خانواده در روز جمعه

عاطفه بصری هم اینکه انسان برای محبوبین خودش که در روایات هم داریم که جمعه ها باید برای اعضای خانواده خرید ویژه نماید، مثلا یک میوه یا بستنی یا چیز خاصی بخرد یا خانم یک غذای ویژه به حرمت روز جمعه درست کند که خیلی مهم است ،پس این حالات بصری را باید در نظر بگیرید.

اگر به خانواده ات خیر و عطوفت نرسانی آنها جذب غریبه می شوند

این خیرها باید به خانواده برسد و وقتی نرسد زن و بچه به غیر عزیزان خودشان گرایش پیدا می کنند، مثلا پسر می گوید چرا بابای من با پسرخاله ام خیلی بهتر از من است؟ یا چرا بابای ما دامادمان را بیشتر از من که پسرش هستم تحویل میگرد؟ که این ها به نوع عملکرد و رفتار شما بستگی داشته است.

تنگ نظر نباشید

بعضی روحشان روح تنگ نظری است، عروس خانه است ولی نمی گذارد شوهرش به خانواده اش توجه کافی کند، راه را می بندند، رابطه اعضای خانواده را می بندند؛ یا برعکس داماد بی خیری است جلوی رفت و آمد های عادی و صله ارحام را می گیر، بخل و تنگ نظری دارد این ها هم خوب نیست.

راه درمان بُخل

انسانی که در باطن و طبیعتش این جور است اگر بخواهد از محدودها دست بردارد و مهربان بشود و انبساط پیدا کند باید رابطه اش با خدا بیشتر شود و با نگاه  و محبت ابدی به دیگران نگاه کند تا صفت بخل و تنگ نظری از وجودش از بین برود.

خروج زیاد و مفید داشته باشید

افرادی که خروجیشان کم است هم دنیا ، هم مردن و هم آخرت پر فشاری دارند، تا می توانید انسان باید خروجی داشته باشد وخروجی او در گنج بخش مادی، گیاهی ،حیوانی،عقلی و فوق عقلی باشد.

خروجی بیشتر برابر با دریافت بیشتر

انسانی که در همه ابعاد خودش خیر و خروجی و بهشت و بخشش دارد و دیگران از او استفاده و بهره مند می شوند دریافت بیشتری دارد.پس کسی که می خواهد دریافت کننده بیشتری از آسمان باشد باید خروجی های بیشتری داشته باشد منع خیر نداشته باشد و خییر باشد.

اما کسی که خروجی ندارد و منع می کنند باعث می شود اطرافیانش سراغ کسی دیگر بروند، حتی کسی که کلک می زند منع می کند می خواهد حق کسی را بخورد و حقش را به او ندهد  منفور واقع می شود و مردم دیگر سراغ او نمی روند.

سر کسی کلاه نگذارید که سر خود گذاشته اید

ما همه یک نفر هستیم نمی توانیم سر کسی کلاه بگذاریم و اگر گذاشتیم سر خودمان کلاه گذاشته ایم. با منع خیر باعث می شود دیگران از سمت ما رفته وسراغ کسی دیگر بروند.

بدترین پدر و مادر یا خواهر و برادر

بدترین پدر و مادر، خواهر و برادر کسی است که طرف مقابلش را محتاج کسی دیگر کند، یک موقع انسان خیر دارد ولی آن را قطع می کند بعد نگوید چرا خانواده با من انس ندارند و تنها هستم باعث خودتان هستید واین تنهایی هم تنهایی دنیا و هم تنهایی آخرت را می آورد.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

درس اخلاق زیارت نیابتی زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید