کد خبر : 1205
تاریخ انتشار : پنجشنبه 27 فروردین 1394 - 16:56
چاپ خبر دیدگاه‌ها برای شرک در بیان آیت الله ضیاء آبادی در تفسیر آیه ۲۲ اسراء بسته هستند

شرک در بیان آیت الله ضیاء آبادی در تفسیر آیه ۲۲ اسراء

آیت‌الله «سید‌محمد ضیاء‌آبادی» در ادامه تفسیر سوره اسراء به شرح و تفسیر آیه ۲۲ سوره اسراء و شریک قایل شدن برای خداوند سخنانی بیان نمود که گزیده آن را به شرح زیر تقدیم شما قرآن جویان عزیز می نمایم.

zia2آیت‌الله «سید‌محمد ضیاء‌آبادی» از مفسران قرآن و استاد اخلاق شهر تهران در جلسه هفتگی تفسیر قرآن و اخلاق خود که روز دوشنبه،۲۶ اردیبهشت‌ماه  1390در مسجد علی ابن‌الحسین(ع) دربند تهران برگزار شد در ادامه تفسیر سوره اسراء به شرح و تفسیر آیه ۲۲ سوره اسراء و شریک قایل شدن برای خداوند سخنانی بیان نمود که گزیده آن را به شرح زیر تقدیم شما قرآن جویان عزیز می نمایم.

  خداوند درآیه ۲۲ این سوره اسراء می فرماید: «لا تجعل مع الله الها اخر فتقعد مذموما مخذولا»، «با خدا معبود دیگری را شریک قرار مده پس اگر چنان کنی در حالیکه نکوهیده و خوار شده‌ای زمین‌گیر می‌شوی».(آیه ۲۲ اسراء)

معنی لا اله الا الله

خدا نهی می‌کند که شریک برایش قائل شویم، شریک این است که غیر خدا را مؤثر مستقل بدانیم. خود «لا اله الاالله» از دو جمله نفی و اثبات تشکیل شده است، لا‌اله نفی می‌کند و الا‌الله اثبات می‌کند. نفی مقدم بر اثبات است، اولی که لا‌اله است، خالی کن هر‌چه غیر خدا است، تخلیه کن، الا‌الله هم یعنی فقط بعد از این تخلیه خدا بماند و خدا را مؤثر مستقل بداند.

رابطه شرک با بی اثر بودن عباداتمان

گفتن لا اله الا الله درست نیست اگر نفی شرک نباشد، توحید نیست و ما اکثراً گرفتار همین شرک هستیم، شرک این نیست که بیاییم و یک بت را بتراشیم و بپرستیم، ما باید بترسیم از اینکه اعمالمان را انجام می‌دهیم ولی اثر ندارد که این به‌خاطر این است که در آن شرک راه یافته است، هم عمل بی‌اثر است و هم خسران نیز کرده‌ایم‌.

 آیت‌الله ضیاءآبادی:
باید جداً بگوییم لا اله الا الله یعنی من خود هیچ هستم و فقط خدا است و ما نباید دنبال این منیت‌ها برویم، اما اکثراً مشرک هستند و توحیدشان درست نیست و در باطن جانشان غیر خدا اثر‌گذار است

نباید در باطن جانتان غیر خدا باشد

باید جداً بگوییم لا اله الا الله یعنی من خود هیچ هستم و فقط خدا است و ما نباید دنبال این منیت‌ها برویم، اما اکثراً مشرک هستند و توحیدشان درست نیست و در باطن جانشان غیر خدا اثر‌گذار است.

مراقب باشید اعمالتان رنگ شرک نگیرد

اگر در یک شب تاریک و ظلمانی روی یک سنگ سیاهی یک مورچه راه برود، آیا می‌شود آن مورچه را دید؟ پس شرک هم همین‌طور است، همین‌طور در افکار ما وارد می‌شود که به نظر خودش آدم خوبی است و دستورات الهی را انجام داده است، اما خبر ندارد که همان کار مقدسش اشکال داشته است. پس مراقب باشید اگر اعمالتان خالص نشد و غیر خدا را مؤثر دانستید بدانید که شرک است.

اهل بیت(ع) باب الله هستند

در اینجا ما اهل‌بیت(ع) را مؤثر مستقل نمی‌دانیم، اما خالق به ما گفته است که اگر می‌خواهی با من رفیق بشوی باید از در علی(ع) و آل علی(ع) وارد شوی و آن‌ها باب‌الله هستند.

پرهیز از منیت

غیر خدا همه هیچ است و قرآن هر وقت سخن از قدرت‌نمایی می‌خواهد بکند، می‌گوید ما، اما وقتی سخن از توحید است می‌گوید من. در دنیای امروز هم تمام این جنگ‌ها و آدم‌کشی‌ها برای این من است که من قدرتمند هستم و تو نیستی و سر این من جنگ‌ها صورت گرفته است، اما مخلوق از خود هیچ است و ما باید به خالق وصل باشیم که اگر اینطور نباشد بیچاره و نابود می‌شویم.

به قلم: امیرمحسن سلطان احمدی

https://soltanahmadi.ir

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بسته شده است.

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید