کد خبر : 31475
تاریخ انتشار : چهارشنبه 22 فروردین 1403 - 20:43

دو گناه مهم و رایج زبان/مراقب زبانتان باشید

دو گناه مهم و رایج زبان/مراقب زبانتان باشید
آیت‌الله جاودان در جمع معتکفین رمضانی مسجد گوهرشاد ضمن توصیه به مراقبت از زبان و گفتار دو گناه مهم و رایج زبان را بیان نمودند که در ادامه می‌خوانید.

دو گناه مهم و رایج زبان/مراقب زبانتان باشیدبسم الله الرحمن الرحیم؛ در دوران اقامت رمضانی در مشهد مقدس، توفیق شد عصر سه‌شنبه ۲۱ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ از محضر حاج‌آقا جاودان در مراسم اختتامیه اعتکاف طلبگی امام فردا که در مسجد گوهرشاد آستان قدس رضوی برگزار شد، بهره ببرم که ایشان در جمع معتکفین رمضانی توصیه‌هایی نسبت به مراقبت از زبان نمودند که گزیده یادداشت‌هایم از سخنان ایشان در این جلسه در ادامه تقدیم شما معارف جویان عزیز می‌گردد تا شما نیز از این طریق بهره‌مند از این مواعظ گردید.

مراقب زبانتان باشید

صوم برای همه اعضا و جوارح است نه اینکه فقط چیزی ننوشید و نخورید! اما اگر می‌خواهید همه اعضا و جوارح سالم بماند باید مراقب زبانتان باشید که اگر زبانتان سالم باشد بقیه اعضا هم سالم است! و خطر زبان از بقیه اعضای بدن بیشتر است به همین دلیل اگر زبان سالم بماند بقیه اعضا هم سالم می‌مانند.

شکایت اعضای بدن

هر روز اعضای بدن از زبان شکایت دارند، حتی در روایت نیز به خطر زبان اشاره شده است که دیگر اعضای بدن از زبان شکایت می‌کنند. امام سجاد علیه‌السلام فرمودند: «اِنَّ لِسانَ ابْنِ آدَمَ یُشْرِفُ کُلَّ یَوْمٍ عَلی جَوارِحِهِ فَیَقولُ: کَیْفَ أَصْبَحْتُمْ؟ فَیَقولونَ: بِخَیْرٍ اِنْ تَرَکْتَنا! وَ یَقولونَ: اَللّهَ اَللّهَ فینا! وَ یُناشِدونَهُ وَ یَقولونَ: إِنَّمانُثابُ بِکَ وَ نُعاقَبُ بِکَ» زبان آدمیزاد، هر روز به اعضای او نزدیک می‌شود و می‌گوید: چگونه‌اید؟ آن‌ها می‌گویند: اگر تو ما را به خودمان واگذاری، خوب هستیم! و می‌گویند: از خدا بترس و کاری به ما نداشته باش و او را سوگند می‌دهند و می‌گویند: ما فقط به‌واسطه تو پاداش می‌یابیم و به‌واسطه تو، مجازات می‌شویم.

دو گناه رایج و مهم زبان

دروغ و غیبت از مهم‌ترین گناهان زبان است که در جامعه این دو گناه خیلی هم عادی شده است درصورتی‌که از گناهان کبیره است و گناه غیبت از زنا هم بالاتر است! مجبور نیستید که همین‌طور حرف بزنید همین که حرف فلانی را به فلانی می‌زنید و در بین آن دروغی گفته می‌شود و غیبتی صورت می‌گیرد این حرف‌زدن تبدیل به گناه می‌شود، پس زبانتان را خیلی مواظب باشید و با خود عهد کنید از امروز دیگر حرف کسی را نزنید.

مسئله غیبت هم جایی دقیق توضیح داده نشده است؛ ولی در رساله آموزشی مسائل بیشتری از آن بیان شده است که خیلی‌ها این مسئله‌های شرعی را بلد نیستید که باید بروید و یاد بگیرد و این مسائل شرعی را آگاه شوید که یک موقع وقتی دارید نقل‌قولی می‌کنید این نقل و قول شما تبدیل به غیبت نشود.

همه دینشان را دوست دارند و اگر دینتان را دوست دارید باید حتی از روی جهالت و نادانی هم غیبت نکنید، پس حتماً مسائل و احکام شرعی غیبت را بروید یاد بگیرید که به این گناه مبتلا نشوید.

پدیدآورنده:
به کوشش: امیرمحسن سلطان احمدی مروج

https://iqna.ir/files/fa/news/1403/1/22/3407717_401.jpg

ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

− 1 = 1

درس اخلاق زیارت نیابتی درس اخلاق
logo-samandehi
error: حق تألیف را رعایت کنید